הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

סלילת כביש באמצ שמש
כבישים

אחזקת כבישים בישראל – מהן הפעולות שנעשות באופן שוטף

כל כביש מטבעו נשחק עם הזמן, ובמיוחד אם השימוש בו אינטנסיבי. על-מנת לספק את רמת הבטיחות המבוקשת ולאפשר נסיעה נינוחה ונעימה, חובה לבצע פעולות תחזוקה הכרחיות. סיבה נוספת לכדאיות ההשקעה באחזקת כביש היא שבהיעדר טיפולים שוטפים בתדירות נאותה, הכביש עלול להפוך לבלתי שמיש וייתכן אף מצב שבו תידרש סלילת כביש חדש עקב עלות תיקונים גבוהה במיוחד לכביש שהוזנח.

סתימת חורים ובורות

כשבכביש כזה או אחר נפער בור – בדרך כלל עקב סלילה לא מקצועית או פגעי מזג אוויר – חשוב מאוד לסתום אותו במהירות, וזאת משתי סיבות עיקריות: ראשית, על-מנת למנוע מפגעים בטיחותיים וסיכון מוגבר לתאונות עקב הכשל בכביש, ושנית, בור שאינו מטופל באופן מקצועי עלול להתרחב ולגרום לנזקים חמורים יותר ובהתאם יידרשו תיקונים יקרים יותר.

הכלי העיקרי שבו משתמשת א.מ.צ. שמש בע"מ לסתימת בורות הוא מכבש אספלט.

ניקוי פתחי הניקוז

תעלות ניקוז הן חלק בלתי נפרד מכל כביש מודרני. על-מנת שהן יוכלו למלא את תפקידן החשוב – מניעת הצטברות מים רבים על הכביש, דבר שעלול להוביל לכשלים טכניים במכוניות שעוברות בקטע המוצף ולתאונות, או לחילופין לסגירתו של הכביש בימים גשומים – חובה לוודא שפתחי הניקוז אכן פתוחים. ניקוי הצמחייה והאשפה הכרחי בעיקר לקראת החורף, אבל גם בשאר עונות השנה כדאי לנקות את הפתחים הנ"ל.

מה כוללת פעולת הריבוד ולמה היא כל כך חשובה?

ריבוד כבישים הוא מרכיב משמעותי בתחזוקתם. מהות פעולת הריבוד היא חידושה של השכבה העליונה של הכביש. כדאי לדעת שבמסגרת סלילת כביש חדש מונחות על תוואי הקרקע שנבחר מספר שכבות אספלט, כשהמטרה היא מקסימום עמידות ויציבות. באופן טבעי שכבת האספלט העליונה, זו שבאה למעשה במגע יומיומי עם כלי רכב רבים, נשחקת ומתפצלת – ולאחר מספר שנים יש לחדש אותה.

השלב הראשון הוא קרצוף השכבה העליונה הישנה, כשלשם כך משתמשת אמצ שמש במכונות קרצוף משוכללות שמסירות במדויק רק את האספלט שיש להסיר, ועושות זאת בקצב מהיר. השלב הבא הוא פיזור האספלט החדש והריבוד מושלם באמעצות הידוק שכבה זו באמצעות מכבש.

ללא ריבוד בתדירות המתבקשת בהתאם לקצב השחיקה של כל קטע כביש, התוצאה עלולה להיות כביש לא ידידותי למשתמש ואף מסוכן לנהגים. בחברת א.מ.צ שמש 1990 בע"מ נצבר ניסיון רב בביצוע עבודה זו תוך זמן קצר כך שהשבתת הכביש והפגיעה בשל כך הן מינימליות.

חידוש צבע של סימוני הכביש

על הכביש ישנם שלל סימונים ובפרט אלה שמייצרים את ההפרדה ההכרחית בין הנתיבים. כשיש קו הפרדה שהצבע שלו דהה, הנהגים עלולים לפספס אותו – ואם למשל מדובר על קו הפרדה רציף שתפקידו הוא להבהיר כי כל עקיפה עלולה להיות מסוכנת כך שהיא אסורה, התוצאה של חוסר הבולטות עלולה להיות קשה. בהתאם, פעולה חיונית נוספת במסגרת אחזקת כבישים בישראל היא חידוש הצבע של הסימונים השונים.