הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

סלילת כבישים של אמצ שמש
כבישים

המדריך המלא לסלילת כבישים – איך עושים זאת נכון?

הרצון שלנו לצמצם את פרק הזמן שנדרש כדי להגיע ממקום למקום, ובפרט מהפריפריה למרכז, והגידול המתמשך והמשמעותי במספר כלי הרכב בישראל, מחייבים סלילת כבישים חדשים והרחבת כבישים קיימים. היוזמה לסלילה מגיעה מנתיבי ישראל, חברה ממשלתית שבתחום סמכותה הכבישים הבין-עירוניים, או מהרשויות המקומיות, ואילו הביצוע בפועל הוא במתכונת של מיקור חוץ.

סלילה של כביש, בין אם בין-עירוני ובין אם עירוני, מחייבת מיומנות גבוהה ונשענת על ציוד רב: באגרים, שופלים, מחפרונים, מגרדות, מפלסות, מכבשים, משאיות, מובילי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ועוד.

ההיערכות לקראת הסלילה

עוד לפני הנחת האספלט, נדרשות הכנות בהיקף נרחב למדי: ראשית, נבחנת הקרקע שעליה ייסלל הכביש כדי להבין מהי רמת צפיפותה, האם ישנם סלעים מתחת לפני השטח, עד כמה היא יציבה והאם יש צורך בתהליכי דחיסה. בנוסף, נבחנות התשתיות לאורך תוואי הכביש המיועד, וזאת כדי למנוע פגיעה בקווי מים וקווי חשמל, ועוד מרכיב בהיערכות לקראת הסלילה הוא סילוק מכשולים שונים מהדרך (פסולת, צמחיה וכו').

שיטוח הקרקע ויישורה

השלב הבא בסלילת כביש חדש הוא שיטוח הקרקע. אמצ שמש משתמשת לשם כך בדחפורים מהמתקדמים ביותר שיש כיום בעולם ובכלים הנדסיים איכותיים נוספים. לאחר השיטוח מהודקת הקרקע ומיושרת, כך שהאספלט עצמו יוכל גם להיות מהודק באופן אופטימלי והכביש יתאפיין בעמידות מרבית. לצורך פעולה זו נכנסת לתמונה המפלסת.

במהלך עבודות העפר, לפני הנחת האספלט, מתבצעות גם פעולות להבטחת ניקוז המים משני צידי הכביש ומובאים צינורות ניקוז איכותיים. כמו כן, יש צורך לחפור תעלות לטובת עמודי חשמל ואלמנטים חיוניים אחרים. פעולות אלה מבוצעות על-ידי אמצ שמש בעזרת מחפרונים מתאימים ומשאיות לפינוי עפר.

הנחת האספלט

השלב המרכזי בסלילת כביש חדש או הרחבה של כביש קיים הוא באופן טבעי הנחת שכבת האספלט. האספלט הוא נוזל צמיגי שעלול להתקשות אם הטמפרטורה שבה הוא מוחזק נמוכה מדי, ולכן גם הובלתו אל האתר שבו נסללים הנתיבים חייבת להתבצע באופן מושכל ועל בסיס ניסיון רב. הידוק שכבת האספלט מתבצע באמצעות מכבש ייעודי, ובהקשר זה כדאי לדעת שלחברת אמצ שמש ישנם מכבשים משוכללים במיוחד שמבטיחים כביש איכותי ונוח עד מאוד לנסיעה.

שלב זה נמשך זמן רב יחסית עקב הצורך להתקין מספר שכבות של אספלט (ככל שישנן יותר שכבות כך הכביש יהיה יציב יותר) והצורך להקפיד על עבודה מחושבת ולכן איטית. במקביל ניתן לבצע עבודות בטון להשלמת הניקוז ההכרחי.

לאחר שלב זה יבוצעו כל הבדיקות הרלוונטיות כדי לוודא שהכביש בטוח לשימוש ויעמוד בכל העומסים הצפויים. השלב האחרון הוא הוספת הסימונים בין הנתיבים השונים וביניהם לבין השוליים, מוצבות גדרות בטיחות, מונחים תמרורים רלוונטיים, מותקנות תשתיות נחוצות (תאורה וכו') – וכמובן שבסופו של תהליך מורכב וממושך מגיע הטקס החגיגי ולאחריו האפשרות להשתמש בכביש החדש.