הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

עבודות עפר של אמצ שמש
ביוב

סקירת פתרונות הביוב והניקוז המתקדמים שקיימים

כבר לפני 2,500 שנה החל המין האנושי לפתח פתרונות שונים לסילוק שפכים, ובין השאר נוקז הביוב אל חיק הטבע ושימש כחומר דישון. בימי האימפריה הרומית שודרגה התשתית החיונית הזו, ועוד קפיצת מדרגה נרשמה בתחילת המאה ה-20 – לאחר גל של בעיות תברואה שפקד את אירופה.

באופן טבעי פתרונות הביוב והניקוז ממשיכים להשתכלל כל העת. סיבה אחת היא שכמות השפכים שאנחנו מייצרים נמצאת במגמת עלייה מתמשכת, ומשמעותית, וכתוצאה מכך יש צורך במערכות מוצלחות יותר. סיבה שנייה היא שבמאה ה-21 ישנם חומרים מתקדמים יותר מאלה שהיו קיימים במאה הקודמת, וגם הטכנולוגיות החדשניות תורמות להשבחת מערכות ניקוז וביוב מכל הסוגים.

החומרים שמונעים קורוזיה

אחד האויבים העיקריים של צינורות ביוב הוא השיתוך – ובשמו היותר מוכר, קורוזיה. קורוזיה היא תהליך כימי שעלול להיות הרסני במיוחד. הגורם לתהליך הוא חשיפה של מתכת לאוויר, כלומר חמצן ולחות, וכתוצאה מכך נוצרת תרכובת שמתאפיינת בנקבוביות ובחולשה. עד מהרה היא מתחילה להתפורר והמתכת למעשה נהרסת. כשמדובר על צינור שמוליך ביוב, תהליך ההתפוררות עלול להוביל לנזקים חמורים ביותר עקב דליפת שפכים למקומות שאסור שהם יגיעו אליהם.

עוד כדאי לדעת ששפכים מייצרים כתופעת לוואי גזים שמגבירים את סכנת הקורוזיה – ועל כן פותחו פתרונות מתקדמים שנשענים על חומרים עמידים לסיכון זה, ובהם פוליפרופילן (PP), פוליאתילן (HDPE) ופי.וי.סי (PVC). אמצ שמש, חברה מובילה ומוערכת במיוחד בתחום מערכות הניקוז והביוב, עושה כמובן שימוש בחומרים אלה כדי להבטיח ללקוחותיה צינורות שימלאו את תפקידם לטווח ארוך במיוחד.

שלל מוצרים להבטחת מערכת שמתפקדת באופן מושלם

כשחושבים על מערכת ביוב וניקוז באופן טבעי הצינורות הענקיים הם אלה שמושכים את מרבית תשומת הלב, וכמובן שגם המשאיות עם המנופים שמובילות את הצינורות אל אתר העבודות הם מרכיב בולט מאוד לעין (חברת אמצ שמש נעזרת בציוד מכני הנדסי נוסף במסגרת עבודות הביוב – מחפרים, שופלים ועוד). יחד עם זאת ישנם עוד מרכיבים, שהממדים שלהם צנועים יותר אבל גם להם חשיבות בלתי מבוטלת.

ביניהם: נעלי סמך להשחלת צינורות בשרוולים, חבקים מודולריים להידוק, שסתומים לביוב בלחצי עבודה שונים, תאי בקרה (עגולים ומלבניים, בשלל גדלים), ועוד. כדאי לזכור שאיכותה של כל מערכת תלויה בכל אחד ואחד מהרכיבים שלה, ולכן במסגרת ביצוע כל עבודת ביוב או ניקוז חובה לוודא שכל פרט ופרט בפרויקט מותאם לו באופן מיטבי.

מדידה מדויקת במיוחד

דגש חשוב נוסף במסגרת תכנון פתרונות ניקוז וביוב מתקדמים הוא תכנון מדויק ומדוקדק. צנרות הביוב הן צנרות גרביטציוניות במהותן, ולכן כל המדידות חייבות להתבצע עם מלוא תשומת הלב ובעזרת הכלים המתקדמים הקיימים בתחום – כך שבסופו של דבר המערכת תכלול את השיפועים הגרביטציוניים הנחוצים ואת מפלי המים החיוניים. באופן טבעי כל פרויקט של אמצ שמש בתחום הניקוז והביוב נשען על מדידות ללא רבב ותכנון קפדני.