הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

עבודות ביוב אמצ שמש
ביוב

איך מבצעים עבודות ביוב בשטחים ציבוריים?

המערכת התת-קרקעית שמאפשרת את הובלת השפכים שאנחנו מייצרים אל מקומות שמיועדים לכך, ובעיקר מכוני טיהור, היא מערכת חשובה מאין כמותה. בהתאם, העבודות השונות שנדרשות לטובת סילוק יעיל ובטוח של השפכים חייבות להתבצע אך ורק על-ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום, על בסיס תכנון קפדני ובאמצעות הציוד המתקדם ביותר שקיים כיום.

מה חשוב לקחת בחשבון בשלב התכנון?

עבודות ביוב בשטחים ציבוריים כוללות הנחת קווי ביוב חדשים (ובפרט בשכונות שמוקמות בשטח שקודם לכן שימש למטרות אחרות), החלפת קווי ביוב (כשמדובר על מערכת ישנה שתוכננה לפני כמה עשרות שנים ולא מתאימה לעומסים העכשוויים, כך שעלולים להיווצר מפגעים תברואתיים) ותיקון צנרות שנפגמו מכל סיבה שהיא (למשל עקב עבודות תשתית שבוצעו בחוסר אחריות).

כשמתכננים הנחת צינורות ביוב חדשים, המידע הנחוץ הוא שיפועי הקרקע, שמשפיעים על השיפועים של קווי הביוב; סוג הקרקע, שלפיו נקבע העומק של השוחה הנחפרת וגם בחירת הציוד שבעזרתו תבוצע החפירה; התוואי של השטח מתחת לפני הקרקע ובפרט התייחסות ספציפית אל מי תהום; ומכשולים על פני הקרקע (עמודי חשמל, בניינים, כבישים וכו'). לדוגמה, הקמת תשתית ביוב מתחת לכביש מחייבת תשומת לב לנושא מניעת שקיעת הכביש עקב כיסי אוויר.

עוד נתון מהותי הוא כמובן גודל האוכלוסייה שאמור קו הביוב לשרת, ובהתאם כמות השפכים שתזרום בצינורות. ההיערכות כוללת גם הצטיידות בצמ"ה הדרוש. לחברת אמצ שמש ניסיון רב בהנחת קווי ביוב וניקוז בשכונות חדשות וגם במקומות שמחייבים פתיחת כבישים (ובסופה של עבודה סגירתם, כמובן). בין השאר משתמשת החברה במחפרים (שופלים), מגרדות, מפלסות ומכבשים מהמשוכללים ביותר שיש.

עבודות עפר וניקוז תעלות

עבודות ביוב בשטחים ציבוריים – ואגב, כדאי לדעת שישנם תקדימים משפטיים המאפשרים כניסה לשטח פרטי לצורך הנחת צינורות ביוב – כוללות גם עבודות עפר. זהו למעשה המרכיב המרכזי בפרויקטים מסוג זה והיכולות הגבוהות של אמצ שמש בתחום זה באות לידי ביטוי מוחשי. החפירות מחייבות תשומת לב לשלל מרכיבים ובהם גידור השטח, הכשרת דרכי הגישה לכל הצמ"ה שמשתתף בחפירה ובסילוק העפר, בתיאום מול גופי תשתית כגון בזק וחברת חשמל ועוד.

עוד מרכיב מהותי במסגרת עבודות הביוב הוא ניקוז תעלות. באופן עקרוני ישנה עדיפות להנחת צינורות ביוב בעונה היבשה ולא בזמנים גשומים – אבל לפעמים לא ניתן לדחות את העבודות ובמקרים כאלה חובה לחפור גם תעלות לניקוז. גם הנחת קווי ביוב בסמוך למי תהום מחייבת תעלות ניקוז.

בטיחות ללא פשרות

עבודות ביוב ציבוריות נמצאות באחריות מנהלה ארצית שמשויכת למשרד התשתיות, וגם לרשויות המקומיות אחריות על הטיפול בביוב. באופן טבעי’ גם לחברה שמבצעת את העבודות בפועל יש אחריות – גם ביחס לאיכות הביצוע של כל פרויקט וגם כלפי העובדים. בחברת אמצ שמש מושקעים משאבים רבים בהבטחת שלומם של העובדים שמפעילים את הציוד הכבד ואלה שנמצאים מתחת לפני הקרקע ועלולים להיחשף לגזים, אבק ואדים.