הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

בולדוזר של אמצ שמש
עבודות עפר

באיזה ציוד כבד משתמשים לעבודות עפר ופיתוח?

אחד המאפיינים הבולטים של המין האנושי הוא השאיפה להתפתח. גם את הסביבה הפיזית שבה אנחנו חיים אנחנו משנים ללא הרף, ובהתאם פותחו שלל כלים לטובות עבודות תשתית שונות. הקטגוריה נקראת צמ"ה, כלומר ציוד מכני הנדסי, ובין השאר היא כוללת את השופל, את הדחפור, את המחפר (ואת אחיו הקטן, המחפרון), את המגרדת והמפלסת, את המכבש, את המשאיות שמשמשות להובלת עפר מאתר העבודות אל אתרי פסולת מורשים ועוד.

בולדוזר – כשנדרשת עוצמה אמיתית

דחפור – או בשם המוכר יותר, בולדוזר – הוא ציוד כבד באמת. זהו כלי רב עוצמה שמזיז עפר ודוחף אדמה, ובהתאם חברות מובילות בתחום דוגמת אמצ שמש משתמשות בו לטובת פרויקטים שכוללים פילוס דרכים חדשות, הזזת מכשולים (למשל בולדרים), חישוף של תוואי שטח, יצירת סוללות עפר וגם יישור קרקע, הריסת מבנים ומילוי תעלות.

המרכיבים העיקריים של הבולדוזרים הם כף פלדה כבדה אשר מותקנת בחזית, קרס או מחרשה שמותקנים בחלק האחורי ותפקידם הוא לעבד ולרכך את הקרקע והטרקטור עצמו. ישנם מספר סוגים של כפות, כשהנפוצים ביותר הם כף ישרה (אופטימלית לדחיפה) וכף U-Blade (בעלת בטן עמוקה ומעוקלת וסכיני צד, שבין השאר מאפשרת עקירת מכשולים וביצוע עבודות עפר). הפעלת הכפות היא באופן הידראולי. התקנים המחמירים הקיימים כיום מחייבים תא נהג אטום לרעש ולכלוך וכמו כן גגון שמונע את הימחצות התא במקרים של התהפכות הכלי.

שופל – רבגוניות ושלל שימושים

גם לשופל 3 מרכיבים עיקריים: כף קדמית, מחפר אחורי וטרקטור שנושא עליו את הכלים הנ"ל. הקיבולת של הכף היא במרבית המקרים 3 עד 5 מטרים מעוקבים, וניתן באמצעותה להעמיס כמויות גדולות של עפר, חצץ וחומרים אחרים (ועל כן אחד השמות הנוספים של השופל הוא מעמיס קדמי). בחלק האחורי של השופל אפשר להתקין מחפר, פטיש הידראולי, צבת וכן כלים נוספים, ובסך הכל מאפשר השופל ביצוע מגוון רחב מאוד של עבודות עפר. בין השאר, משתמשת אמצ שמש בשופלים בפרויקטים של סלילת כבישים, במסגרת עבודות ביוב וניקוז ועוד.

עוד כדאי לדעת שהבובקאט הוא למעשה שופל קטן שמיוצר על-ידי החברה שנקראת כך, ושגם המחפר והמחפרון הם שמות נוספים לשופל.

מגרדת ומפלסת – יעילות גבוהה במיוחד

ציוד מכני הנדסי נוסף בשימוש אמצ שמש הוא המגרדת והמפלסת. המגרדת מורכבת מטרקטור ומהופר. את ההופר, שהוא שילוב של עגלה עם יעה, ניתן להגביה ולהנמיך. כשהוא בגובה פני הקרקע היעה שכולל להב חותך את הקרקע ובזכות תנועת הטרקטור הכף גורפת את העפר. כשהכף מלאה (לרוב הקיבולת היא 8-34 מ"ק) מגביהים אותה ומניעים את הטרקטור אל המקום שבו נפרק העפר. היתרון העיקרי של המגרדת הוא יעילותה הגבוהה והיכולת שלה להעביר כמויות גדולות של עפר בזמן קצר.

מפלסת כשמה כן היא, נועדה לפלס משטחים ולהפוך אותם לישרים לחלוטין. מפלסות נכנסות לפעולה אחרי הכלים היותר כבדים (בולדוזר, מגרדת וכו'), ומשמשות בעיקר במסגרת סלילת דרכי עפר וכבישים. שימוש אפשרי נוסף הוא פינוי שלג מכבישים.