הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

תחזוקת כבישים של אמצ שמש
כבישים

איך מבצעים ריבוד ושיקום כבישים?

בישראל ישנם כ-20,000 ק"מ של כבישים שעליהם נעים מדי יום מאות אלפי כלי רכב מכל הסוגים. באופן טבעי, העומס הרב המוטל על קטעי הדרך, ובפרט על אלה שהשימוש בהם אינטנסיבי, גורם להם להישחק. גם פגעי מזג האוויר עלולים להזיק לכבישים – ולכן חשוב לתחזק אותם היטב. בפרט נדרשים ריבוד ושיקום.

מה כוללת פעולת הריבוד?

ריבוד הוא למעשה חידוש שכבת האספלט העליונה בכביש. כשסוללים כביש חדש מונחות זו על גבי זו מספר שכבות של אספלט, וזאת כדי להבטיח יציבות מרבית ועמידות גבוהה. השכבה העליונה היא זו שנשחקת בקצב המהיר ביותר, מפני שהיא זו שבאה במגע עם כלי הרכב, ולכן חשוב להחליף אותה אחת למספר שנים.

במסגרת ריבוד כבישים ישנה חשיבות רבה לתכנון – הפעולה מחייבת שימוש בציוד מכני הנדסי כבד כך שיש צורך לסגור כבישים, ולכן השאיפה היא לצמצם את פרק הזמן של הפרויקט. מצד שני, כשכבר מביאים לאזור מסוים את כל הכלים הכבדים ומייצרים ממילא הפרעה מסוימת לתנועה, כדאי לנצל את ההזדמנות לטובת ריבוד כל הכבישים שמתחילים להישחק. בחברת אמצ שמש הצטבר ניסיון רב בנוגע לתכנון פרויקטים מסוג זה, וכמו כן ישנם כלים מהמתקדמים ביותר בתחום שמבטיחים מקסימום יעילות. כמו כן, נעשה שימוש בגנרטורים ומיכלי דלק שמאפשרים עבודה מסביב לשעון והשלמת כל ריבוד כביש במהירות.

הפעולה כוללת שני שלבים עיקריים: פיזור האספלט והידוקו. הידוק האספלט אל הקרקע הוא השלב הקריטי וחובה לבצע אותו באופן מושכל כדי שהכביש יהיה יציב, עמיד וחלק. בין הכלים שבהם משתמשת אמצ שמש: טרקטורים למילוי חורים ולפיזור האספלט, מהדקי קרקע ועוד.

למה כל כך חשוב לרבד כבישים?

ריבוד כביש הוא פעולה שמספקת 3 תועלות עיקריות: ראשית, בזכותה תוחלת החיים של הכביש מתארכת והוא ישרת את הנוסעים עליו במשך שנים רבות יותר. שנית, כביש שלא עובר ריבוד בתדירות הרצויה הופך פחות בטוח לנסיעה, והתועלת השלישית היא שחוויית הנהיגה בכביש מתוחזק בקפידה נעימה יותר.

גם מבחינה כלכלית, ריבוד כבישים הוא פרויקט משתלם: אמנם נדרשת השקעה מסוימת של משאבים כדי לרבד כביש, אבל אם לא מרבדים את הכביש אחת למספר שנים הבלאי שלו הופך מואץ יותר ויותר, הוא נשחק בקצב מהיר ובסופו של דבר יידרשו תיקונים יקרים מאוד ולעתים אפילו נוצר צורך בסלילת כביש חדש במקום זה ההרוס.

האחריות על ביצוע הריבוד, כאמור אחת הפעולות העיקריות הנדרשות במסגרת התחזוקה השוטפת של כבישים, מוטלת על הרשות המקומית שבשטחה נמצא הכביש. אם מדובר על כביש בין עירוני, הסמכות לבצע ריבוד ושיקום היא של נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה. זוהי חברה ממשלתית שאחראית באופן כללי על תכנון מערכת הדרכים הראשיות (שכוללת 4 כבישי אורך ו-16 כבישי רוחב) ועל חיבורה אל הרובד המשני שבתוך תחומי השיפוט של הרשויות המקומיות. ריבוד כבישים ראשיים מבוצע על-סמך תוכניות ארוכות טווח ובהתאם לנפחי התנועה בכל מקום, ואת העבודות בפועל מבצעות חברות שצברו מומחיות בתחום כגון אמצ שמש 1990 בע"מ.