הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

רכב הידוק דינאמי
כבישים

כל מה שרציתם לדעת על הידוק דינמי

הידוק דינמי הוא פעולה שמתבצעת במסגרת עבודות פיתוח שונות כגון סלילת כבישים. הידוקה של הקרקע הכרחי כדי להבטיח שהקרקע תוכל להוות תשתית ראויה לשכבות שונות שמונחות עליה, ושהיא לא תשקע מסיבה כזו או אחרת. כדאי לדעת כי גם בתחום זה ישנן טכנולוגיות חדשות שמשפרות במידה ניכרת את איכות ההידוק וגם את קצב השלמת שלב זה בכל פרויקט.

באיזה שלב של עבודות הפיתוח מתבצע הידוק הקרקע?

השלב הראשון של עבודות העפר והפיתוח במסגרת הפרויקטים השונים, ובפרט סלילתם של כבישים חדשים או הרחבת כבישים קיימים, הוא בדיקה מדוקדקת של הקרקע. בפרט נבחנת במסגרת האנליזה האפשרות להדק את הקרקע – אם קיימים סלעים, או שישנו מילוי בעייתי בעומק האדמה, ייתכן שכלל לא ניתן לבצע הידוק דינמי ובעצם התוואי המוצע לא מתאים למימוש התוכניות.

אם הקרקע נמצאת כמתאימה, ניתן לעבור לשלב השני, החישוף – בשלב זה השטח שבו יבוצעו העבודות נסרק בקפידה ומסולקת ממנו כל פסולת שיש בו. בנוסף מורחקים שאריות של צמחיה ושורשים, כך שניתן יהיה לבצע את השלבים הבאים ללא כל הפרעה.

לאחר החישוף, ולפני ביצוע עבודות העפר והפיתוח עצמן, מבצעת חברת אמצ שמש את פעולת ההידוק. מטרת פעולה זו היא כאמור למנוע את שקיעתה של האדמה בשל חדירת רטיבות או במהלך ביצוע העבודות.

אמצ שמש הידוק דינמי

ההתפתחות האחרונה בתחום ההידוק

השיטה המסורתית לביצוע הידוק קרקע כללה הפלה של משקולות ממנוף גבוה. המשקולות היו נוחתות על האדמה ועוצמת הנפילה ייצרה את ההידוק המבוקש. הקצב עמד על הפלה אחת בכל 5 דקות. טכנולוגיות חדשניות שבהן הצטיידה אמצ שמש מאפשרות להאיץ את קצב ההידוק לא פחות מ-30 מכות בכל דקה, ובנוסף מיקומן של המכות שמהדקות את הקרקע נקבע מראש על-ידי מחשב שמקבל את כל המידע הדרוש לו באמצעות חיבור לווייני.

הדיוק המרבי בזכות המחשבים והלוויינים והקצב המהיר הופכים את ההידוק הדינמי שמתבצע בדרך זו ליעיל במיוחד והתוצאה היא חיסכון ניכר בזמן וקרקע מהודקת באופן אופטימלי.

מקסימום בטיחות

הבקרה הממוחשבת על הפלת המשקולות מבטיחה גם מקסימום בטיחות. ההידוק הדינמי לא מסכן מבנים סמוכים לאזור העבודות (גם אם מדובר בסביבה צפופה), ורגל ההקשה ממוקמת כך שיש לה מגע רציף עם האדמה לאורך כל תהליך ההידוק – ואין סכנה להתעופפות חלקים שונים. כמו כן ניתן בזכות המחשב לזהות אזורים חלשים שבהם נדרשת פעולת מילוי מכתשים או לחילופין ביצוע עוד הידוק. מרכיב נוסף ברמת הבטיחות המרבית הוא היכולת לזהות עצמים גדולים כמו למשל יסודות ישנים מתחת לפני השטח.

הידוק הקרקע עד לעומק רב

ההידוק הדינמי שמתבצע על-ידי אמצ שמש אפקטיבי לכל שכבות הקרקע עד לעומק של כ-6 מטר, ובמקרים מסוימים אפילו עד לעומק של 9 מטר. היחידה שמבצעת את ההלימה המבוקרת והממוחשבת בקרקע ממוקמת על גבי זחל וניתן להפעילה תוך דקות בודדות מרגע ההגעה לאתר העבודות – עוד מרכיב ביעילות המרשימה שלה.