הבלוג של א.מ.צ שמש

הכירו את עולם עבודות העפר

טרקטור של אמצ שמש
כבישים

סלילת כבישים בחורף – איך מתמודדים עם הקושי בעונה זו?

החורף בישראל הוא לא מהקשים בעולם, בלשון המעטה, אבל גם כך ישנם ימים גשומים. באופן עקרוני עדיף לסלול כבישים בעונה היבשה, אם כי עם יכולות מקצועיות גבוהות וציוד מתאים, וכשישנו צורך להשלים פרויקט שכזה בלי עיכובים מיותרים, אין צורך לחכות לקיץ.

המפתח: ניסיון רחב היקף

האתגר העיקרי במסגרת סלילת כביש במהלך החורף הוא למנוע חלחול מים למקומות לא רצויים ובנוסף להבטיח שהעובדה שהקרקע רטובה לא תגרום לבעיות שונות. לחברת א.מ.צ שמש 1990 בע"מ ניסיון רחב היקף בהשלמת פרויקטים של סלילת כבישים גם כשהתנאים אינם אופטימליים, ובהתאם גם יכולת להתמודד עם גשמים ומים. ההתמודדות מתחילה כבר בשלב התכנון של העבודות השונות שיש לבצע במסגרת הסלילה – באופן עקרוני תחילה מבוצעות עבודות תשתית, לאחר מכן עבודות עפר ופיתוח ובסופו של דבר מגיעים קבלני האספלט.

דגשים חשובים לעבודות עפר ופיתוח כשהקרקע רטובה

השלב המרכזי והרגיש מכולם כשסלילת הכביש מתבצעת בחורף הוא עבודות העפר והפיתוח. שלב זה מתבצע מיד לאחר השלמת עבודות התשתית (סילוק מכשולים ומתן תשומת לב לתשתיות חיוניות באזור העבודות), והוא כולל בין השאר את היישור של הקרקע ואת הידוק האדמה (ההידוק חייב להיות מוקפד במיוחד כדי שבשלב הבא אפשר יהיה להניח עליה את שכבות האספלט). במסגרת היישור וההידוק מוקדשת תשומת לב על-ידי אמצ שמש גם לנושא ניקוז המים, ובפרט בחורף, כדי שבסוף העבודות האלה האדמה תהיה מיושרת ואפשר יהיה גם לנקז את המים אחרי שהכביש יהיה מוכן.

מרכיב נוסף של עבודות העפר והפיתוח הוא הכנסת צינורות ניקוז וכן יצירת תעלות לצורך הצבת עמודי חשמל ואלמנטים אחרים לאורך הכביש. גם כשיוצרים את אותן תעלות חשוב לוודא שהן לא יינזקו עקב חדירת מים, ובמיוחד כשישנם ימים גשומים במיוחד. באופן כללי עבודות העפר מבוצעות על-ידי אמצ שמש באמצעות כלים כבדים רבים ובהם בולדוזרים, שופלים, מחפרים ועוד, וחשוב מאוד לוודא לפני תחילת העבודות שהם תקינים לחלוטין ומסוגלים לבצע את תפקידם גם כשהקרקע רטובה וכשיורד גשם.

השלב האחרון של סלילת הכבישים

לאחר שהושלמו בהצלחה כל עבודות העפר והפיתוח, אפשר לעבור לשלב האחרון והוא הנחת שכבות האספלט. זהו שלב איטי יחסית, גם בגלל שעל-מנת שהכביש יהיה איכותי נדרשות מספר שכבות של אספלט, ויש להמתין בין שכבה לשכבה. בנוסף, כדי שלא תהיינה מהמורות העבודה צריכה להתבצע באופן מדויק ומחושב, גם על חשבון המהירות. במקביל יבוצעו עבודות בטון שונות כדי לייעל את הניקוז ולהבטיח שלא תהיינה הצפות בכביש החדש.

בסך הכל גם אם סלילת כבישים בחורף היא פרויקט מאתגר יותר, ניתן להשלים אותו בהצלחה וליצור כבישים בטוחים לחלוטין, נוחים לנהיגה ולנסיעה ועמידים לטווח הארוך (בתנאי שיתוחזקו היטב). מאחר שצרכי התחבורה של הציבור בארץ הולכים וגדלים בקצב מהיר, גם הצורך בסלילת נתיבים חדשים גדל כל הזמן, ועל כן גם בעונת החורף יבוצעו עבודות מסוג זה – וכדאי כמובן להפקיד אותן בידיים מנוסות ומקצועיות.